READING MODE  
Situs Berita Teknologi Terkini

Samsung telah memperkenalkan Gear VR pada tahun lalu. Dan pada tahun ini, bersamaan dengan pengumuman Galaxy S6, Samsung juga telah memperkenalkan Gear VR 2. Meskipun demikian, sampai saat ini, Samsung masih belum memasarkannya secara meluas, mengingat konten virtual reality yang masih terbatas. Namun hal ini tidak menghalangi Samsung untuk menghadirkan beberapa iklat untuk mempromosikan teknologi virtual reality mereka.

Baru-baru ini Samsung merilis video menarik yang memperlihatkan penggunaan Gear VR untuk streaming proses seorang wanita melahirkan bayi langsung kepada suaminya yang sedang bertugas di luar kota.

Selain menggunakan Gear VR, Samsung juga turut memasang kamera khusus pada ruang bersalin si istri untuk merekam proses persalinan tersebut dan menyiarkannya secara langsung ke suaminya.

Boleh dikatakan apa yang diperlihatkan Samsung untuk Gear VR ini tidak memberikan gambaran virtual reality yang sepenuhnya, mengingat si suami tidak bergerak dan menggunakan keadaan ruanggan 360 derajat seperti ditawarkan oleh beberapa teknologi virtual reality, namun yang diperlihatkan lebih berbentuk seperti webcam yang telah di-upgrade.

Apa pun itu, boleh dikatakan ini merupakan salah satu bentuk menarik yang diperlihatkan Samsung dalam penggunaan teknologi virtual reality yang mendekatkan orang tersayang walaupun sedang dipisahkan oleh jarak yang jauh.

Komen

Nama
Web