READING MODE  
Situs Berita Teknologi Terkini

Sistem percetakan 3D telah ada sejak tahun 1980-an tetapi teknologi ini baru mencapai tahap kematangan sejak enam tahun yang lalu. Sudah ada jembatan, komponen pesawat, mainan, rumah dan kereta api mewah yang dihasilkan menggunakan teknik percetakan 3D. Menjelang 2022, kapal angkasa akan dicetak dan dipasang di orbit bumi. Perusahan Made in Space telah diberikan dana  oleh NASA untuk melakukan demo teknik cetakan 3D di luar angkasa baru-baru ini.

Dana bernilai $ 73.7 juta akan digunakan untuk menghasilkan dan melancarkan kapal angkasa Archinaut One ke orbit bumi di awall tahun 2022. Apabila tiba di orbit ia akan mula mencetak dua landasan seluas 10 meter. Ia kemudian digunakan sebagai pasak untuk rangkaian solar untuk menghasilkan energi listrik.

Uji coba awal ini akan melihat kegunaan teknik percetakan 3D untuk membuat kapal angkasa dan struktur dalam situasi tanpa gravitasi. Ini  mungkin batu loncatan untuk membuat luar angkasa pada masa depan tanpa halangan gravitasi bumi. Apabila semua komponen satelit, kapal angkasa dan stasiun luar angkasa perlu diterbangkan dari bumi, mereka perlu membawa kargo.

 

 

Komen

Nama
Web